tisdag 16 september 2008

Surt, sa grisen



- Fläskkarré 29.90 kilot! Det är vad jag kallar ett passa-på-tillfälle. Grishals med katrinplommon och riktig sås och potatis. Gud, så gott. Gack väl in på ICA Kvantum i Hörby och köpte mig en bit av den billiga karrén (Ylva, grannen, passade också på).

Si, det katrinplommonspäckades och lagades så det stod härliga till. Men vad var det för lukt???!? Det luktade ...... piss! Det smakade .......piss! Jag lovar, grisen var oätlig! Nä-ä-ä-ä. Man blir ju inte lite besviken och tänker "Vad är det för gammal sur-galt dom försöker prångla ut på ICA den här gången, då?" Och pengar är pengar om än bara 38,80 (priset på nämnda bit gris).
Med min allra vänligaste röst - väl dold besvikelse - klagade jag för jourhavande köttmästare vid dagens besök på Kvantum.... -Så tråkigt. Har du steken med dig? Äh, vi struntar i det, sa den förstående människan. - Ett ögonblick, ska vi ordna detta. Efter en stund kom hon tillbaka med en tillgodocheck på 40 kr.
Under tiden hade en rar liten tant tjuvlyssnat: - Jag kunde inte låta bli att höra vad du sa, sa hon vänligt. Det samma hände mig med en julskinka en gång. - Galt, sa jag i samförstånd. - Jo, nickade tanten, så är det nog.
Tänka sig. Ett gammalt svin som luktar piss. Det var nåt nytt.

För övrigt: Kattungarna utforskar sitt universum. Men de är inte tuffare än att de ropar efter mamma när det blir för läskigt. Gångjärn till de nya grindarna har införskaffats. Hönsen har värpt två ägg. Alla hälsar.

Inga kommentarer: