lördag 13 september 2008

Hörby svänger fett





Måste säga, att Hörby faktiskt inte är så dumt. Vackra hus, trevliga miljöer med ån som flyter fram genom centrum, ett oförstört torg och bra service av alla upptänkliga sorter. Tom ett litet latte-café!


Tog granne Ylva i bilen och for de 12 km till Hörby City. Där var det Victoria-marknad "som på mormors tid" - dvs fler halmbockar än lågprisfoppatofflor - Vi sansade oss och gick på Apotek för loppmedel till mina djur och nikotintugg till Ylva och System för vin och Granngården för att köpa linoljefärg till mina nya grindar. Och så vernissage på Hörby Museum för Bianca Maria Barmens utställning - älskar hennes bildvärld, en slags zen-buddhistiska sagor. Har lärt känna Bianca och hennes Channy helt nyligen och hade tänkt säga hej, men hon hade redan åkt.....



I museiträdgården var det "Trädgårdsdag"med plantor, prylar och pileflätning. Ylva och jag blev omedelbart hooked på att gå kurs!
Inne på bibblan hade de hakat på trädgårdstemat och sålde gamla böcker för en tia styck, så Ylva hittade en om örter och jag köpte en om rosor. Höstens projekt är att plantera en rosenrabatt där det nu bara står en massa sådana där gula svansar/plymer som ju inte gör någon människa glad. Nu ska jag studera sorter och lämplighet. Hönsen hälsar!



Inga kommentarer: