torsdag 25 september 2008

Konsten att göra en tavla

Alltså ibland är det som förgjort! Idag har jag fajtats med några målningar i ateljén. Man får liksom ta riktiga nappatag med de där bångstyriga bilderna. De har ett eget liv med en egen vilja och jag - jag känner mig som Jakob i den gammal-testamentliga berättelsen om hans nattliga brottning med en främmande man (metafor för Gud) vid Jabboks vadställe. Jakob, som inte låter sig besegras, säger till främlingen "Jag släpper dig inte med mindre du välsignar mig" (Första Mosebok 32:26). Jag förstår honom precis! Just som jag kände paniken flåsa mig i nacken - Nej! Det är bara för dåligt!!!! Det här kan jag inte visa!!!!! Men jag tänkte bannemig inte ge mig i första taget. Måla. Torka av. Måla. Torka av. Lavera. Ett lager till. Låte vara. Låta flyta ut....Ett streck. Ett drag med en annan pensel. Ett lager till.... och så plötligt lossnade det.Det var som om något löste upp sig. En slags välsignelse. Det är då det gäller att stoppa i tid. Så jag la ner penslarna, släckte och stängde. Låta natten lägga sig mellan mig och processen. Det är en process. Först är man blind sedan börjar man se och rätt vad det är stänger sig seendet igen. Ett okontrollerbart fokus. En avspänd koncentration. En form av bön.

Arbetsfronten.... Fick väl inte en chock igår när jag öppnade posten. Efterlängtat beslut från bliwa inkomstförsäkring var ett AVSLAG! Som tur var redde det upp sig i morse när jag fick pratat med handläggare Susanna. Det var sjukskrivningen i september förra året som ställde till det. Det saknades 12 arbetstimmar för att månaden skulle kunna räknas in i de erfoderliga 12 månaderna med minst 80 arbetade timmar. Låter det krångligt. Tja.... Vi kunde som tur var räkna in augusti som arbetad månad och då ska det lösa sig....... Phu! Minst 5000 pix netto i månaden. I Hörby vill de ha en ung kille till den utlysta tjänsten "för balansens skull". Skulle vilja se hur det hade uppfattats om de sagt att de ville ha en "ung tjej" för att de bara var medelålders män i arbetslaget..... "för balansens skull"???!!!? Kön och ålder är väl ändå inte det samma som meriter! Än mindre personliga sådana.

Igår var jag i Malmö i ärende och passade på att hälsa på hos Gunilla Wallin i hennes verkstad Formbart på Erik Dahlbergsgatan. Hennes keramik är helt fantastisk! Hon är en mästare när det gäller både form och färg och lyckas förena rätt form med rätt glasyr på ett sätt som få andra. Stora generösa glödröda fat och skålar, pionrosa, grönt, varmgult. Mmmm-mums. Kunde inte motstå en liten gräsgrön skål som nu står på matbordet. För 150 kronor var den ett fynd! Så blev det en titt-in hos Nina Martinez på Boutique 100. Nina driver butiken själv igen och ska vid sidan av second hand-verksamheten satsa på att köpa in en massa kul från Kina. Inte bara pärlor till de egentillverkade smyckena, utan också stora guacher (antika?) - familjeporträtt på den heliga kejsarfamiljen mm. De är - enligt inredningsmagasinen - tydligen sista skriket. Själv nöjde jag mig med ett par helgalna pärlörhängen för 100 spänn och kände mig hur frivol som helst. En sväng in om Davidhallstorg för att köpa sushi "take-away" och sedan kändes det rätt skönt att kömma hem till byn igen.

Från byrisonten: Bianca låg och värpte inne i det läckert designade (tack, Jörgen!!!) redet - även kallat "Turning Chicken" - och jag ville inte störa, så det blir ingen äggarapport. . Däremot kan jag berätta, att kattungarna inte alls är så duktiga på att gå på lådan som jag trodde! Det visade sig att allt möjligt fått tjäna som toalett. Under gästsängen var en favorit, för där hängde lakanet ner. Perfekt för att suga upp både nr1 och nr2... Bakom soffan och bakom den stora målningen i vardagsrummet var andra fyndplatser. Fram med mopp o såpa. De lär sig väl. Annars är de bara till glädje! Leker hela havet stormar, ägnar sig åt glimabrottning och jagar varandra i bästa Charlie Chaplin och Buster Keaton-stil. (Hur de lyckas hoppa rätt upp i luften från stående är en sak som bara katter vet). De äter mer o mer "riktig" mat men fortfarande är mammas "välle" godast! Alla hälsar!

Inga kommentarer: