tisdag 23 september 2008

Å grind-slant-en hit, å än slant den dit......

.... Ja halleda'. Jag säger då det. Har ni försökt sätta upp grindar någon gång? Låt mig berätta. Man tar två grindar.Ett par. Sedan tar man två par gångjärnsbeslag. Där är fyra hål i varje beslag. Till bultarna. Som håller fast beslagen. Hmmm. Man åker till Hörby och köper gångjärnsbeslag och bultar med muttrar. Man tar ett sisådäringt ögonmått.
Sådär ungefär ska väl bultarna vara.Sen köper man åtta bultar och åtta muttrar och åker nöjt 12 km hem igen (2,5 mil turoretur). Bra. Så ska då grindarna upp. För långa bultar. Det sticker ut alldeles för mycket. Det blir fult. Man åker in till Hörby och byter bultar. (2,5 mil) Åtta stycken. Man kommer hem med rätt storlek och så har man köpt små brickor med hål i för att kunna trä på gångjärnen och justera grindarna i höjdled vid behov. Jättebra tänk. Ögonmått. Toppen. Man borrar hål till bultarna och börjar montera beslagen. En grind monterad. Sketabra. Vi använde tre bultar till varje beslag. Men det saknas ju för #%& fyra muttrar! Jag blir tokig!!!! Får spel. "Har du kollat att du har bultar då?", frågar Jörgen stillsamt. Vaddå. Nejmen det saknas ju bultar också! Jag blir galen!!! Fast lite mindre galen än om jag åkt ifrån muttrarna. Hade ju räknat fel från början. (Fyra gånger fyra blir sexton och inte åtta, det har ni väl redan räknat ut. Skratta inte åt mig!!!) Iallafall. Åker väl som ett skott in till PG Woody i Hörby igen. (2,5 mil) Köper fler bultar. Kommer hem. Grind nr två åker upp. Men va ¤%&! Det är ju snett!!!! Fram med dom små brickorna. Men vad ¤%& dom passar ju inte! Hålen är för små!!! Nä nu behöver jag en smörgås. Det här går inte. Jag blir tokig. Jörgen steker ägg och bacon. Lugnet lägger sig. Men det sista jag sa till min "personliga assistent" inne på Woodys var "Ta det här på rätt sätt, men nu vill jag inte se dig på ett tag". Fatta vad de kommer att ha att garva åt på fikarasten när jag kommer in för att byta brickorna imorgon. Kanske. Eller så väntar jag någon dag. En annan liten finess med grindar är grindstolparna. De står inte i lod, de står inte i våg. Än(grind)slant det hit och än slant det dit. Men snyggt blir det bara det blir jämt. Om bara grindarna hade varit lika stora! Den ena grinden är en cm högre än den andra. Vi får se hur mycket jag retar mig på det och om jag tar grindeländet till nåt snickeri för åtgärd. Ja, halleda'.

Hönsen kommer nu i alla fall att kunna gå runt torr-fotade på sin lilla patio, emedan Jörgen och jag fick upp den sista remsan med takpapp innan han var tvungen att åke hem till Malmö. Tack gode Gud för sådana vänner!!!! (Alltså att han hjälpte mig, inte att han åkte hem!) Nu ska jag bara fylla på lite fräsch sand till dem. Den ska jag få ta hos snälla grannen Lena, som fått hem en stor hög. Mer om det en annan dag.

Från byrisonten: Hönsen hade lagt fyra ägg. Kattungarna sköter sig jättebra och har lärt sig gå på lådan. De växer så det knakar och blir bara roligare och mer fulla av upptåg för varje dag. Det har varit en härlig höstdag med sol och lagom värme. Den stora lönnen i trädgården blir allt gulare. Monty har haft hur kul som helst och har rymt minst tre gånger under dagen för att jaga flygplan - en liten hobby han har.
Alla hälsar!

Inga kommentarer: