söndag 21 september 2008

I am fiftythree going on seventeen......

Så begår man då kulturnatt. Bästa-tjejen och tillika Lundabon Ebba hade som vanligt läget under kontroll. Det skulle ätas knyt-middag hos grannen Sven (gräsänkling) med hela kamratgänget. Alla drog med sig något i matväg plus vin. Ebba hade gjort gryta på hjortfilé, Ytti bistod med en fisk-d:o, där fanns sushi och friterade saker - inklusive värdens camemberter - såååå 70-tal och såååå rätt - en massa goda ostar och fransk chokladtårta ( ackompanjerad av Jonas ursnygga flickvän som med lagom jämna mellanrum ägnade sig åt franskt tungotal och bidrog till att ge denna måltid en "Air de France"). Mitt bidrag bestod av Ottos nougatglass, grekisk yogurt och varm rabarberkompott smaksatt med kardemumma. Mumma! Och vinet tog aldrig slut! Det kallar jag mat-under!

Men innan dess tog Ebba och jag den väl upptrampade "glädjeslingan" ner till Grand Hotel och det slags vuxenvariant på lördagsslabb som bara Lund kan skryta med. Hur härligt som helst. Liksom ungt fast medelålders, om ni fattar. Vid stambordet mitt i den stora salen satt Ulrika och hennes Miguel(vilken man! Klona honom för bövelen!) och några andra festglada människor. Själva kulturnatten såg man inte mycket av mer än några nordiskt skära rumpor som fjäderprydda dallrade i sambatakt - lite som mina höns, faktiskt, när jag tänker närmare efter. Inte ens när vi följde våra egna spår tillbaka till Grand efter aväten middag Chez Sven, blev det mycket till kulturkonsumtion. OM man inte räknar med Grands eget bidrag på temat ostron och champagne. Men för 30 kr styck fick jag nöja mig med att "consume by aproxy" eller ställföreträdande ätande. (Nej, det är inte en ny bantningsmetod, ej heller en nattvardsteologi) Å andra sidan hade någon av oss blivit lite vinmarinerad vid det laget och satte in den målsökande missilen på vad som eventuellt kunde finnas i singelhörnet (även kallad "fyndhörnan" ???!?) i baren. Jag vet inte om jag är ett sanningsvittne i detta, men beståndet av singelkillar begränsade sig till ett enda exemplar som mest tittade ner i glaset. Suck. Så småningom landade jag lyckligen i Ebbas gästgryt i källaren. Där sover man som en prinsessa på ärten.

Och kulturnatten - tja, den kunde vi ju läsa om i Sydsvenskan över de lagom löskokta äggen och det ljuvligt smakande kaffet! Alltmedan vi stämde av stämningen och kände av gårdagens festligheter... Tristare facit: En våldtäkt på Ebbas lilla gata med poliser (även en kissnödig sådan, som knackade på och fick nyttja Ebbas faciliteter) och avspärrad gata.

Och så Malmö då. Som en krigszon. Poliser i rena bataljer med horder av ungdomar. Om det nu var "reclaim the city" eller några andra proffsbusar. Facit: Skadegörelse, misshandel, avspärrningar. Ryktet nådde ända till Lund under natten. "Det är fullt krig i Malmö!". Och det hjälper liksom inte att den pågående "European Social Forum" inte kan lastas för händelseförloppet. Till de städade föreningarna och deras samlingar dras ungdomar med helt andra aktiviteter på agendan. Så sorgligt med all denna missriktade vrede. Så trist att dessa förvirrade småglin ska få förstöra för alla "äkta" idealister. För världen behöver sannerligen inte mer våld. Omtanke och engagemang kan vi däremot inte få för mycket av.

Från byrisonten: Monty sov hos grannen Ylva under natten och är - på cairnterriermanér - glad att vara hemma igen. Kattungarna slänger sig - bokstavligen - över maten. Hönsen hade lagt tre ägg.Alla hälsar!
Min utställning i Smygehuk öppnar den 5 oktober.

Jag har förstått att många följer min blogg, vilket gläder mig!!!! Fortsätt med det. Skicka adressen till vänner. Kommentera gärna.

Inga kommentarer: