torsdag 18 september 2008

Anvisat arbete

Man är, som det heter numera, "mellan jobb". Man är inskriven på arbetsförmedlingen. Man behöver sin a-kassa. Man får numera klara besked:
- Du måste söka alla jobb du kan tänkas få i hela landet som ger dig minst 90% av din a-kasseersättning,säger den kompetenta arbetsförmedlaren på kontoret i Hörby. Från dag ett, tillägger hon på min frågande blick.
Alltså, vi tar det en gång till: Alla arbeten, som jag kan få och som ger mig minst 90% av min a-kasseersättning. Det betyder alla jobb i hela landet som ger mig minst 13.500:-i månaden. Om jag blir anvisad ett sådant jobb måste jag söka. Får jag det måste jag ta det. Städerska i Umeå. Inget fel på att vara städerska, inget fel på Umeå, men det här kan väl ändå inte vara säkskilt väl använda pengar. Staten har ju investerat icke helt obetydliga belopp på min långa,fina,akademiska examen. Idag blev jag anvisad en prästtjänst i Gislaved. Jag skrev snällt till dem att jag är präst i Lunds stift och att jag sökt fem tjänster här och att jag hoppas få någon av dem, men att jag blivit anvisad att söka detta jobb och därför gör det. Jag skulle då inte vilja sitta i en kyrkonämnd i dessa tider.

Till trevligare ting. Låt mig presentera Miki. Miki är en av byns - förhållandevis många - entrepenörer. Hon driver scapnet.se med butik för scrapbooking i ena längan på gamla Gästis. Hon och maken Per med tre barn köpte Gästis ungefär samtidigt som jag köpte mitt hus. Vi kan väl lugnt säga, att de hade lite mer renovering kvar än vad jag hade. För att inte tala om vad de upptäckte när de kollade under takpannorna på södra längan.
- Det hade blivit billigare att riva och bygga nytt, skrattar Miki. Hon har nära till skrattet och får massor av kråkfötter runt de glada ögonen. Själv hade jag nog kunnat hålla mig för skratt. Någon miljon senare tycks Per Och Miki fortfarande beundransvärt tålmodiga.
Per har stora visioner om att samla bygdens småföretagare under längornas nya tak, "pimpa" Gästis och dra igång evenemangskvällar. Jag har lovat att dra ihop ett stort gäng om han fixar kasedansen.... eller varför inte lite country! Deras hustomte Anders lämnar byn för hemstaden Halmstad och jag var bara tvungen att yla min sorg! - Herregud!, pep jag i falsett, byns enda snygga singelkille!!!!!! Jag menar, här har man gjort sig små ärenden och svansat hela sommaren. Har det blivit nåt mer än ett hej? Icke då. Det hade man inget för. Miki skrattar så hon kiknar.
Anders bara fnissar nöjt med händerna fulla av vad det nu är han sysslar med.
Men ändå.... Det var ju i alla fall något att vila sina rödkantade ögon på. Suck.

Hönsen hade lagt tre ägg. Kattungarna leker kurragömma i bokhyllan. Det blir rimmad oxbringa med rotmos till middag. Alla hälsar.

Inga kommentarer: