fredag 26 september 2008

Hoppla!

Det är bara att gratulera sig själv till att ha hittat den här byn! Säg vad som inte finns här. Plötsligt hör man klippeti-klopp från hästhovar. Och var det inte en karatäristisk blond svans med mörk rand som man såg det sista av innan den försvann bakom ladan? Jovisst. - Halåå-å! - Menar du mej? - Ja! Ja, hej hej. Duu jag vill fråga en sak. Du har inte en snäll gammal fjording som du vill ha hjälp med ibland?
Visst hade hon det. Ett 15 år gammalt sto som stått och blivit fet. - Ja, då blir vi två feta käringar på ridturen. - Hahaha! - Kanske kan min väl insuttna Keiffersadel gå på den gamla damen.Kom in så får vi titta på den. - Ja det skulle kunna gå. Marita och unghästen Ilse inspekterade nämnda sadel och Marita fick mitt visitkort. Jag saknar ju det där med hästeriet. Fast jag vill inte upp på ett stissigt halvblod igen. Underbare Arrack (min häst, halvblod e Amiral) är numera en älskad kamrat till Emma uppe i Glimåkra och om några månader har hon betalt honom också. Det var det äventyret. Vill inte ha det ogjort, men hade gärna hoppat över (!) den avåkning jag var med om. Ett par knäckta revben och en höft som jag fortfarande är stel i. Det räcker. För att inte tala om vad det kostar. Och all tid det tar sen! Nej. En småfet fjordingtant låter mer som min melodi. Dessutom bor Marita på en gård "henn över gä'red". Det passar mig perfekt.

I altején: Några av målningarna är riktigt fina. Någon har jag problem med. Bara att jobba vidare.

Jobbfronten: En tjänst är utlyst i Ringsjöbygden dvs Hurva - Bosjökloster! Den danske kyrkoherden var mycket trevlig och bjöd bums in mig på besök i nästa vecka.

Byrisonten: Hönsen hade lagt tre ägg i "Turning Chicken". Kattungarna är oemotståndliga! Monty lever loppan på gården. Alla hälsar!

Inga kommentarer: