söndag 14 september 2008

Envar sin egen Foppa-toffel

-Du KAN bara inte ha ett par foppa, sa väninnan bestämt.
-Jamen, bara när jag går ner till hönsen, försökte jag.
-Nej, inte ens då.


Vad är det för fel på Foppa-tofflan? - Den är skön, den är unisex, den finns i en massa glada färger.Den är fotens motsvarighet till mysdressen! Och smakpolisen vittrar "prime crime". Vi talar alltså majestätsbrott eller -

Saker jag inte vill bli hittad död i:
1) Foppatofflor
2) Trasiga underbyxor
3) En husvagn
4) Ett motellrum på Småländska höglandet.
5) Under fyndkorgarna på Lidl.
Ja, ni förstår DIGNITETEN!!!!!

Hur ser DIN foppa-lista ut?

Annars är modet rätt laid-back här po' lann'ed. Jag går utan en tillstymmelse till darr på manchetten ut och hämtar tidningen i min gamla slitna ceriserosa morgonrock. Mysbyxan åker bara av när jag ska in o handla eller begår storstad. Jag "chillar" under kastanjen utan att tveka det minsta i kombinationen fläckiga lila bomullsbrallor, brun o vitrandig top och senapsgul "dun"-väst. OCH FOPPATOFFLOR!!! Ett ömkligt förfall eller ett mode som säger "Skit i de' du, så lever du längre!!!!"?

Haffade Iris vid brevlådorna och drog in henne i köket för en pratstund. Och vilken pratstund det blev. Hon berättade om sin ungdomskärlek, som det inte blev nåt med, om hur hon träffade sin Hilding och gifte sig 25 år gammal, om hur hon saknar honom varje dag. Hans omsorger, hans trygga närvaro, hans goda humör. Femtio år fick de ihop innan hon blev änka för sex år sedan. Och jag tänker att man måste gifta sig ung - och hålla ut - för att kunna ha varit gift i femtio år. Nu ska vi känna varandra efter första daten!

Efter pratstunden gick vi ner och tittade till hönsen - plockade dagens äggskörd - och beundrade vindruvorna som är på väg att mogna. Innan hon gick lovade Iris mig att bjuda på pannkakor när jag hälsar på henne!

Inga kommentarer: