fredag 12 september 2008

Nya familjemedlemmar

Den 12 augusti födde min lill-katt Siri sina fem ungar. Jag satt med vid nr 1, 2, 4 och 5. Nummer tre slank ut medan jag tog en matrast. Små som råttungar. Fyra grå och en liten svart, tre pojkar och två flickor. Det gick att se i rumpan - en liten tapp eller ingen liten tapp. BB blev till slut efter visst dividerande mellan mig och den höggravida modern, en trådkorg med mjuk bädd i min garderob. De små liven har redan hunnit flytta flera gånger. Den stressade och beskyddande modern har asat ungar kors och tvärs. Mest drama blev det väl efter att jag haft middagsgäster - som ju givetvis ville se de små söta kattungarna - och vi efter stor förtvivlan och oro lyckades lokalisera dem till en brädhög vid bygget tvärs över vägen. Nästa gång det var dags hamnade de på loftet till trädgårdshuset. Nu ligger de i en korg i gästrummet, allt mer nyfikna på livet och omgivningarna. Den lilla svarta, som jag ska behålla, heter Miranda, den andra flickan Melina och den minsta pojken, som har en liten knuta på svansen, heter Knut. Milo och Miró är möjliga arbetsnamn på de två övriga.... f ö omöjliga att skilja åt.

Inga kommentarer: