fredag 10 oktober 2008

Med en till VISHET gränsande sannolikhet



- Varför fick inte Adam och Eva äta av kunskapens träd? Är Gud kunskaps-fientlig? Varför inget förbud mot att äta av Livets träd?Se där, vad vi präster måste ta ställning till.

Igår var det prästkonvent för Frosta kontrakt i Hörby. Kyrkoherden, tillika kontraktsprosten hade bjudit in mig att delta för att jag skulle komma in i gemenskapen. Att det sedan var min gamle, numera pensionerade, professor i Gamla Testamentets exegetik (fint ord för tolkning, utläsning ungefär), Tryggve Mettinger, som skulle stå för förmiddagens program gjorde ju inte saken mindre angennäm.

Tro mig, det är spännande! Man är som en arkeolog fast utgrävningarna görs i litterära avlagringar. Ta tex skapelseberättelsen och berättelsen om det Stora Fallet (det sk Syndafallet) Berättelsen i Första Mosebok går tillbaka till Babyloniska texter med inslag av andra orientaliska skapelseberättelser. Dessa har sedan redigerats och fogats samman med muntligt traderade texter och "limmet" är de tillägg som gjorts av de eller den - okända - författare/lärde som kallas Jahvisten (för att han kallar Gud Jahve). Varför? Vem? Vad betydde texten då den skrevs? Vad betyder den idag? Vad har den betytt för kyrkan genom tiderna?
- Jag har alltid tänkt mig att Adam och Eva åt av frukten från Livets träd - det var därför de var odödliga. Sedan blev de bestraffade genom att köras ut från Edens lustgård och då blev de dödliga.... Vi fick ställa frågor och Gullbritt Sörensens (präst i Höör) tyckte jag var jätteintressant.
Professorn blev inte svaret skyldig (såklart!) - Men det kommer ett litet också i texten som man inte kommer runt. Att de "inte också ska äta frukten från Livets träd". Ja, sådär höll vi på ett tag.
Oh, ni förstår, jag tillbringade några av mitt livs mest lyckliga timmar i professor Mettingers seminarier. Det enda sorgliga var att min hjärna vid 40 års ålder redan var alldeles för stel för att det skulle vara allt igenom behagligt. Det visar ju bara än en gång, att det som verkligen betyder någonting i livet är roligast innan och efter - medan det pågår kan det vara ett litet helvete! Så vad lär vi av detta? Det ska krökas i tid det som krokigt ska bli. Sätt ungarna att lära ryska och kinesiska innan de fyllt 12, så ska ni få se på andra bullar! Apropos bullar så severades vi, efter lunchen, de största finska pinnar jag sett i hela mitt liv! Bara en sån sak!!!

Fick också en chans att säga hej till "min" kyrkoherde här i Östraby/Västerstad mfl kyrkor, Eva-Karin Lindgren och hennes komminister Jan-Olof Jansson. Lovade bot och bättring beträffande min kyrkogång. Redan nu på söndagkväll gives det tillfälle!

Fick vi svar på om Gud är kunskapsfientlig.... Nä. Det går ju inte till så. Men vad man däremot med säkerhet kan säga, det är att berättelsen fortfarande kan stimulera oss till att söka kunskap. Och att det är en rasande skillnad mellan vishet och visshet!

Från byrisonten: Den röda hönan med de gröna äggen (mp) har paus i läggandet. I övrigt lägger de små liven stadigt två till tre ägg. Kattungarna leker Pjätt, Två slår den tredje och håller på att lära sig Kick-boxing. Monty fortsätter att rymma. Fredrik var och klippte färdigt häckarna idag. Jag var på arbetsförmedlingen för handledning i morse. Det slutade med att jag höll en mindra föreläsning om intrigerna och andra pikanterier i den organisation som jag vigt mitt liv åt - och som jag - faktiskt - älskar! Till middag kokar jag en "pot au feu" med kassler, vitkål, purjo, potatis och persilja!
Alla hälsar!

Inga kommentarer: