torsdag 23 oktober 2008

Han kom, han såg, han suckade

..... - Du har problem,va. Skrattet var lågt och kluckande. Jag hade ringt Sjölander, Gustav. -Du har sett den svarta skylten halvvägs till Hörby? -Den där det står LOPPIS och ANTIKT?, frågade jag. -Just de. De e jag de, sa Sjölander. Jag kommer vid niotiden i morron bitti.
Min desperation kändes genast lite mindre. Äntligen hade jag börjat ta tag i saker. Hjälp var på väg.


Ja, så kom då Gustav och besåg eländet i min lada. -Herre Gud, stackars människa, sa han bara och drog en djup suck.
Jag brukar förevisa ladan som ett exempel på någon av Dantes helveteskretsar.
För det finns ett särskilt helvete för folk som inte kan göra sig av med sina saker. Den sortens helvetet som finns redan här och nu och är det enda helvete jag tror på (eftersom jag har erfarit det). Jag känner sådana som inte kan betala sina räkningar, men ändå inte förmår sig till att sälja av arvegodset!-Välkommen till mitt eget lilla helvete, brukar jag säga till besökare.
Nu är det förvisso mer bråte än dyrgripar i min lada. Och Gustav, som själv är något till åren kommen, kom tillbaka på eftermiddagen med en yngre kamrat Stefan. Han bara skrattade uppgivet. -Det här är en veckas jobb, fem dar alla gånger. Det är ingen mening med att ta det nu. Det får bli till våren.
Till våren alltså.
Men redan igår tog jag och öppnade några kartonger. Shit! Det är grejor jag inte sett på sedan jag flyttade från Erik Dahlbergsgatan för 30 (!) år sedan! Gamla brev och album och tyger som det inte blev nåt med och bord och prydnadskuddar och flickböcker och ostrontallrikar och julgrejor och leksaker (en liten plyschåsna jag fick av far när jag var fem år och han kom hem från Brasilien och den bar röda bastkorgar över ryggen fulla med karameller) och gamla lakan med spetsar och en uppsättning med kryddburkar och gamla krukor och snapsglas och kaffeserviser och en champagnekylare av golvmodell och tonvis med böcker och gamla stenkakor och lampetter och blyinfattade glasmålningar och och....
Vilken sjusärdeles loppis det där kommer att bli! Ebba och Ingela G och min granne Ylva har också en massa grejor. Till våren mina vänner. Vi får ge oss till tåls. Till våren.

Från byrisonten: Idag - en osannolikt vacker höstdag och jag fick oväntat kaffebesök av en god vän, tog en tupplur i soffan, har läst en stund i "Buddenbrooks" (vilken bok! Läs!!! Thomas Mann). Ska nu skriva färdigt detta och sedan gå promenad upp till affären med Monty. Har som sagt annons på Blocket på kattungarna och imorgon kommer en Ingrid och tittar på en av killarna. Nyss ringde någon som var intresserad av Melina. Hönsen värper allt färre ägg.
Alla hälsar!

Inga kommentarer: