onsdag 29 oktober 2008

I öppna landskap


.... där trivs man ju. Så när min käraste väninna Ulrika Hylin aviserade ledig dag tog jag en tur ut till Gnalöv. Aldrig hört talas om? Nåja, hav tröst.

Det är en plats mer än en by några km inåt land från Simrishamn och Brantevik. I princip består Gnalöv av några gårdar utslängda i det synnerligen öppna landskapet. Ulrika och hennes man Mats (gifta sedan ett drygt år tillbaka) har gjort lite seriös "piffing" - mest Ulrika om vi ska vara riktigt ärliga - och åstadkommit underverk med sitt ställe.
Vi fikade och pratade om allt mellan "finansfluensan" och hur man ska rädda sitt äktenskap så att man inte tröttnar på varandra.
Mats, som ägnar sig åt day-trading på nätet - menade att läget är mycket allvarlig och i själva verket en cancer. Uppblåsta värden, affärer med lånade aktier, en fullkomligt korrupt och skev marknad.
- Om folk visste hur illa det är ställt skulle det bli anarki, sa han och fick något desperat i rösten.
- USA är bankrutt och slut som ledande ekonomi. Nu kommer Kina och dom kan köpa upp hela USA om dom vill, fortsatte han i samma stil.

Begrepp som "pyramidspel", "derivater" och "blankning" for runt huvudet på mig precis utom räckhåll för min begreppsvärld. Jag misstänker att allt sammans till slut stavas "STRÅTRÖVERI"! Det är 1600-talets ändlösa krig om igen, fast nu kallas slagfältet "marknaden". Sug på det en smula....... Och jag undrar - Hade Marx så fel? Är detta början på kapitalismens fall och därmed proletariatets diktatur - eller är Marx nationalekonomins motsvarighet till apokalyptikern Nostradamus, dvs var och en kan läsa in precis det som verkar passa för tillfället. F ö Hur många har läst MarxKapitalet????!? Jag vet en, Bibi Häggström! Vet du någon, kära läsare?

Beträffande äktenskapet - Ulrika tror att de som tröttnar på varandra kanske egentligen aldrig har älskat varandra på riktigt.
- Man måste tycka om varandra som människor, håller jag med, känna nyfikenhet, göra nya saker tillsammans och upptäcka nya sidor. En week-end-resa eller vad som helst. Ska jag säga, min gamla nucka! I alla fall.
Ulrika är en av de friskaste människor jag känner. Helt osentimental och fullkomligt empatisk på en och samma gång. Jag har lärt mig så mycket av henne.
För att hjälpa upp den skakiga ekonomin (!!!) tog vi bilen in till Simrishamn och besökte "Urban Living". Handplockade godsaker, allt från fårfällar till Brio-leksaker, trendiga vedkorgar och klassiker som Iitalas Aaltovaser osv. Allt under ett tak. Jag hittade några fina julklappar till fyndpris och Ulrika suckade lystet över det mesta i den smakfulla butiken.
- Vi har nätbutik också, berättade ägaren, Tong Ostanont (tailänsk mamma, amerikansk pappa, bott i Sverige hela livet). Både Ulrika och jag konstaterade att Tong är en synnerligen behaglig person - inte bara vacker som en Gud! Och jag vill gärna puffa för människor som gör spännande saker, så här kommer webb-adressen: www.urbanliving.se!

Jobbfronten: Ringsjöbygden hade 14 sökande(!) och kallade fyra till intervju. Inte mig, vilket jag ringde till Jan Grönborg och fick reda på. Tydligen hade mejlet han skickat till de övriga sökande kommit bort. Det känns tungt att inte ens bli kallad och det hjälpte inte att han bedyrade att det varit svårt att välja. Eslöv har inte möte förrän i nästa vecka. Jag måste påminna mig om att jag faktiskt bara varit arbetslös i två månader. Det räknas inte som desperat läge!

Byrisonten: Snälla granne Ylva, tillika sjuksköterska på företagshäslovården i Eslöv, har bildat viktgrupp med mig och granne Lena. Ylva är smal som en vidja, medan Lena och jag tillhör de buttiga. Dvs jag mer åt det smällfeta med ett BMI på 37! (Jag borde mao vara ca 2,5 m lång eller nåt) Vi följer ett kompendium som hon använder med sina andra patienter. Första läxan är att skriva ner allt vi äter och dricker under fyra dagar. Matmissbrukaren i mig stegrar sig och sprutar eld som en rasande drake - mitt friskare jag håller mig i schack och gör som jag blir tillsagd. Lena är endast rundnätt och hennes största problem är att hon inte hinner äta under dagen. Hon skall alltså äta mer! Jag skall äta oftare och mindre. Och motionera! Inget nytt under solen. Träff igen med vägning den 4 nov.

Lena var lite irriterad eftersom Monty tagit för vana att sticka bort och skita på hennes gräsmatta och stenläggning. Jag kunde ju bara be om ursäkt. Ber om ursäkt, Lena. Kanke kan en vacker kvällshimmel trösta lite? bifogar en, särskilt till dig!
Milou verkar trivas som en prins i nya hemmet. Ska gå ner till hönsen när jag skrivit färdigt.
Alla hälsar!

Inga kommentarer: