tisdag 25 november 2008

Änglar finns...... Och dom kan sina saker!

... och dom är bilburna och kan heta sån't som Ola... eller så är de mekaniker och heter Micke.... eller så sitter de på försäkringsbolag och heter Ida......Kanske är det en katt som heter Kirman....

Änglar finns. De heter Ola och stannar när de ser en bil med blinkande varningsljus på en parkeringsficka. De kommer från Helsingborg och är på väg mellan Ystad och avlämnande av flickvän och Höör och besök hos syster. De jobbar på Volvo Truck Center och tittar sakkunnigt ner under huven på den strandade val som nyss var din vänligt spinnande bil. De skjutsar dig till Sjöbo och Statoil för inköp av kylarvätska. De kör dig tillbaka till bilen och hjälper dig ännu mer sakkunnigt - " Jag har jobbat med sån't här i tolv år" - att fylla på det snustorra systemet så att du kan köra hem igen med bileleändet.
...... Ängeln Ola överöstes av lovprisningar, erbjudande om att ställa upp som vigningspräst, chokladask och de ägg jag tagit med som present till Marie i Smyge. (Dit jag var på väg innan jag fick haveri). Och - medan jag nu ändå var igång - slängde jag tjo-ho-ande iväg ett tack till Gud. Tänk om jag stått mitt på Romelåsen i snöstorm!
Med detta trodde jag att allt var OK, men icke så. Igår, på väg till Hörby. Samma sak. Men utan Ola. Dock med en Micke på byns mek-verkstad "Biff Mek" (Måste fråga Micke hur han kom på detta osannolika namn). Micke ängel, som tittar sakkunnigt under huven och konstaterar att "Det kan vara en enkel grej som en slang eller en allvarlig grej" (som ett motorblock???), ber mig parkera och att återkomma imorgon.

Man går in till Gun BrittNäröppet för att proviantera det mest nödvändiga. Man traskar med tunga steg hem med sin liter lättmjölk och fyra bananer i en påse.(Hade velar frossa i Wienerbröd och Nötchoklad, men nej!) Man känner sig som ett helt valstim på för grunt vatten. "Vad gör jag nu? Har två intervjuer framför mig. Landskrona på onsdag, Jämshög på torsdag. Nåja det kunde varit värre. Tänk på rymdhunden Laika..... Men jag måste ha tag på en bil!!!!"

Änglar finns. De heter Ida och jobbar på If:s märkesförsäkring. Inom en halvtimme har hon - sakkunnigt - rett ut allt beträffande skadereglering och ersättningsbil. Ida ringer runt och fixar. Före kl 12 imorgon levererar Hertz i Lund en Volvo till Mickes Biffmek i Östraby som jag kan hämta och förfoga över i fem dagar. Ida, min ängel! Du är en i ett underbart gäng! Samma gäng som - synnerligen sakkunnigt - tog hand om spillrorna efter mig och min viltkraschade bil när jag stod på en beckmörk landsväg förra hösten.

Änglar finns. Och dom kan sina saker!

Änglar finns. Kanske är det en katt som heter Kirman och har ett vitt kors på sin runda rödlätta mage. Kirman, som har barnasinnet kvar och som likt en godmodig onkel har tagit sig an Mirós "brottningsträning". Som leker pjätt med ungarna i rosensnåren. Som ligger bredvid mig i sängen och låter mig hålla hans tass när jag ska somna. Kanske en sån katt.
Alla hälsar!

1 kommentar:

ANITA sa...

jätte lik katten Gustav :)