tisdag 11 november 2008

Livat i holken!



Vilken härlig helg det blev! Hämtade tjejerna (Kerstin och Annika, om ni minns) vid pendeln i Höör sent fredagkväll och drog in dem i mitt varma kök för lite fredagsmys.

Det blev väl någon bit tunnbrödrulle med lax och något glas bubbel innan vi gick över på rödtjut och pepparkakor med grönmögelost (hur kan något så osannolikt smaka så gott?) Skvaller uppdaterades, dragspelet åkte fram...

Lördagen veks till Danmarkstur för bunkring av drycker - vilket, med den svaga svenska kronan, visade sig bli en tveksam affär. .
Ett tips är däremot att åka till Netto vid Kastrup istället för Bottleshop - i alla fall om man ska köpa vin. Vi passade också på att svänga inom utställningen i Smyge innan det bar hemåt igen.




Då hade redan Jörgen kommit och släppt in sig själv. Kvällens festligheter fick på detta sätt en rivstart och snart var även Hasse G med Anna Lena här. Köket fylldes med skratt, matos och dragspelstoner... Alla hjälpte till efter förmåga och medan värdinnan duschade och piffade hade bordet dukat och maten lagat sig. Löjrom med tillbehör, boef Bourgognion (Efter recept från Manrays favoritmodell, "Kiki av Montmartre".... enligt Jörgen som i stort basade över grytorna), äppletarte (min avdelning) - allt nedsköljt med oceaner av vin. Stämband masserades alltmedan dragspelet fick konkurrens av Christina Callas, Hasse Pavarotti och Anna Lena Caballé. Att sex personer kan väsnas så!

Söndagens långa frukost satt bra. Framåt kvällen vinkade jag av mina älskade väninnor i Höör. Fyra timmar till Stockholm inklusive byte i Hässleholm är rätt OK.

Kattungarna: Igår satte jag lille Knut i buren och körde in honom till Malmö där mamma Catherine, lillhusse Enok och de två kattkompisarna Hermes och Minus väntade. Mycket nytt för en liten kattpojke. Det blev blandade omdömen från de vuxna katterna, men Knut skötte sig perfekt! Gick runt och nosade, kollade allt, lät sig klappas och lyftas och la sig till slut utmattad på en stol och sov!


Rapporter under kvällen gav vid handen att allt gått städat till. Integrationsmodellen funkade! Kvar hemma finns nu bara Miró och Miranda.... Plus mina vuxna katter, Mästertjuven- Grandpa-Moses-Med-Extralångsvans, Prinsessan Mirjam "Sotnos" Fine, Kirman Katt och Siri-Katten.

Från byrisonten: Idag får jag min luftvärmepump till köket. Ulf Kjellin med assistenten Roxanne är här i skrivandes stund och installerar för fullt. Tanken är att den ska gå när jag är borta och kanske också på natten när det är riktigt kallt. När jag är i köket tänder jag i kaminen. Det kommer att bli kanonbra! Med de två kaminerna och värmepumpen i vardagsrummet har nu i princip hela huset täckts in.

Vi hade viktmöte igår och vare sig Lena eller jag hade lyckats gå ner ett enda hg. Ja, dvs Lena hade eventuellt tappat två hekto, medan jag istället gått upp i vikt! Syster Ylva var inte så nöjd med oss, om man säger så. Nu är det skärpning som gäller. Äta oftare och mindre och röra på sig mer. Enda receptet som funkar. Wish me luck!
Monty har bannemig rymt igen! Jag måste sätta dit ett riktigt staket. Grannarna börjar bli irriterade och det kan man ju förstå. (Man måste vara rädd om grannsämjan....)Hönsen hukar med fladdrande fjädrar i vindbyarna .
Alla hälsar!

1 kommentar:

Sandra sa...

Älskar ditt bloggnamn. That´s it...
Bra att du lägger till det där med höns också, då vet man liksom.. :)