måndag 17 november 2008

För 500 kronor grisfis


..... med presenter från www.webaidshop.se Ett litet tips som kanske kan komma till pass så här när det lackar mot jul i ilfart. ....

I ett par år nu har jag lagt en större del av julklappsbudgeten på danska Folkekirkens julkampanj "givenged" (www.givenged.dk) -alltså, "Ge en get" och har på det viset gett bort getter och höns och köksträdgårdar mm fast geten knallar runt i Malawi och hönsen lägger ägg i "Långtbortistan". Mottagarna har blivit överförtjusta - inte minst för att de slapp bygga om carporten till getstall/hönshus. Men också för att vi ju vid det här laget har i princip allt vi behöver och lite till.
I år har jag varit inne och kollat svenska läkarmissionens hemsida. (senaste Femina tipsade mig). Där finns också massor med presenter som hjälper oss att få den där riktiga julkänslan! "Allt från myggnät och grisar till vaccinationer och borrhål" . Man köper presentkort på en summa som går till det ändamål som anges och kan sedan ge bort detta gåvocertifikat. Fast själv tror jag att jag satsar på att ge bort en prutt. Jo, du läste rätt! Goaste presenten står nog ändå Folkekeriken för. Man kan ge bort en gris med tillhörande "gasaggregat", en apparat som tar tillvara grisfisen (dvs metagasen från grisskiten)!

Det tycker i alla fall jag är ett himla bra sätt att sprida glädje och värme som räcker längre än julskinkan! (Det tycker säkert grisen också)
Alla hälsar!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Jättebra julklappsidéer! Fint i fönstret också.

Göran Koch-Swahne sa...

Jag knöck denna utmärkta idée till min egen blogg!