söndag 7 december 2008

Nu tändas........


..... två ljus i advent...... och det är sjutton da'r kvar till julafton.

Det blev en härlig middag igår. Le Grand Chef kom och stökade till det i köket, men passade samtidigt på att trolla fram de härligaste rätter. Det är bara så att vissa saker måste delas för att bli meningsfulla. En god målitd tex. Helt meningslös när man sitter där själv, medan delad måltid liksom blir dubbelt så god. Det är planering och förberedelser och småprat om kryddning och vilken sorts sås.... (snacka om dagens I-landsproblem) och kanske ett glas vin medan maten lagas. Allt detta och de ömsesidiga berömmen för olika detaljer ackompanjerat av belåtna smackanden. ("Upp, min tunga att lovsjunga")
Sedan satt vi som två "bugastinna" husmöss i varsin hörna framför teven och konstaterade att det bara var skitprogram. Jagmenar, vad är det frågan om? Håller de på att ladda inför julhelgen, eller? Hittade till slut nån rulle med Robert de Niro som kvalitetsgarant, men orkade inte se den till slut.

Alla hälsar!

2 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Når jag var barn, sade en av våra många barnsköterske-elever - de hade, tror jag, 2 månaders praktik - som de alltså gjorde hos oss (de som överlevde - jag minns en vi låste in i städskåpet.)...

"Delad sorg är halv sorg, delad glädje är dubbel glädje!"

Jag fattade ingenting - på flera år!

Göran Koch-Swahne sa...

Sen - när jag var i Aix en Provence - sade äldsta dottern en gång La charité bien ordonnée commence par soi mème... Det tog igen flera år innan jag förstod - ja, resten vet Du...